Kotimaa
Finnhems ostaa helikopteriyrityksen ja vaihtaa toimitusjohtajaa – "Etelän osalta riskiä ei enää ole, pohjoisessa aiomme päästä samaan varmuuteen"
Skärgårdshavets Helikoptertjänstin mukana valtionyhtiölle siirtyvät myös sen neljän leasing-helikopterien sopimukset. Hallituksen puheenjohtaja Harri Sailaksen mukaan tavoitteena on kokonaan oma kalusto.
Lääkärihelikopteritoimintaa hallinnoiva Finnhems ostaa itselleen helikopteriyrityksen.
Skärgårdshavets Helikoptertjänst Ab:n (SHT) osakekanta, liiketoiminta sekä helikopterien leasing-sopimukset siirtyvät kaupassa valtionyhtiölle.
Finnhemsin hallituksen puheenjohtaja Harri Sailaksen mukaan kauppa varmistaa, ettei riskejä lääkärikopteritoimintaan liittyvistä katkoksista enää ole Etelä-Suomessa.
– Samaan varmuuteen aiomme päästä pohjoisen osalta, Sailas sanoo Lännen Medialle.
"Ostopalvelun jatkaminen on epätodennäköistä"
Kaupan myötä Finnhems siirtyy konkreettisesti kohti kokonaan omaa lentotoimintaa. Tavoite sisältyi Antti Rinteen (sd.) hallituksen linjaukseen.
SHT on tähän saakka vastannut lääkärihelikopterilennoista Vantaan, Turun ja Tampereen tukikohdissa ostopalveluna. Toiminta jatkuu Finnhemsin omistuksessa käytännön tasolla entisellään.
Muun Suomen lentotoimintaa jatkaa toistaiseksi Babcock Scandinavian Air Ambulance, jonka sopimus on voimassa vuoden 2022 helmikuuhun.
– Tältä osin valmista kerrottavaa ei ole. Mutta on epätodennäköistä, että ostopalvelua jatkettaisiin, Sailas sanoo.
Tavoitteena kokonaan oma kalusto
Yrityskauppa rahoitetaan Finnhemsille luovutettavalla valtion osakevarallisuudella. Kauppasummaa ei julkisteta.
Valtionyhtiölle siirtyy siis myös leasing-helikoptereita.
Sailas näkee, että ennen pitkää suunta on kuitenkin kohti kokonaan omaa kalustoa. Aika voisi Sailaksen mukaan olla kypsä, kun leasing-sopimukset loppuvat.
– Iso kuva on mielestämme se, että jonain päivänä Suomen valtiolla on kriittisiin asioihin oma kalusto. Se voi tapahtua ehkä 2020-luvun loppupuolella.
Hän mainitsee valtion oman kopterikaluston eduiksi muun muassa yhtenäisen hankinnan, huollot ja lentäjien koulutuksen. Yhtenäistäminen voisi Sailaksen mukaan tuoda myös merkittäviä kustannussäästöjä.
– Tämä on kaikki vielä työtä, joka on aluillaan, hän korostaa.
– Tavoitteenamme on olla Euroopan paras HEMS-lentoyhtiö, on mittarina sitten turvallisuus, tehokkuus tai laatu.
HEMS tarkoittaa kiireellistä lääkärihelikopteritoimintaa (Helicopter Emergency Medical Services).
Uusi toimitusjohtaja tulee Finnairilta
Finnhems kertoo myös vaihtavansa toimitusjohtajaa. Jyri Örri jättää tehtävänsä heti, ja uusi toimitusjohtaja Jari Huhtinen aloittaa työnsä lokakuun alussa.
Päätös liittyy Sailaksen mukaan niin ikään omaan lentotoimintaan, minkä vuoksi nyt oli "luonnollinen hetki" vaihtaa johtajaa.
– Örri tuli kymmenen vuotta sitten aivan toisenlaiseen yhtiöön, ja polki sen tyhjästä erinomaiseen kuntoon, puheenjohtaja kehuu.
Kun lennot otetaan yhtiön omalle kontolle, vaaditaan Sailaksen mukaan myös toisenlaista pätevyyttä. Huhtinen siirtyy Finnhemsiin Finnairista, jossa hän on muun muassa vastannut tekniikasta ja kaluston laadusta.
– Uusi toimitusjohtaja tulee niin lentämisen ytimestä kuin voi tulla.
Lääkärihelikopteriyhtiön on tarkoitus perustaa kaksi uutta tukikohtaa. Kiistaa on ollut lähinnä siitä, onko toisen tukikohdan paikka Kouvola vai Lappeenranta.
Sailaksen mukaan yhtiö itse valmistelee asiaa vain kahden kaupungin mukaisesti.
– Me valmistelemme Seinäjokea ja Kouvolaa. Mutta Finnhems tekee, miten sanotaan, puheenjohtaja toteaa viitaten valtion ohjaukseen.
Salaista valmistelua
Kauppaa valmisteltiin tiukan salassapidon alla. Talouspoliittinen ministerivaliokunta (talpo) linjasi valtion lääkärikopteriyhtiön Finnhemsin tulevaisuutta aiemmin kokouksessaan, mutta päätöksistä ei tuolloin kerrottu julkisuuteen mitään salassapitoon vedoten.
Finnhemsin alihankkijan Babcockin Suomen yhtiön maajohtaja Lauri Pukkinen arvioi viime viikolla Lännen Medialle , että Finnhemsiä koskevilla päätöksillä tulee olemaan kauaskantoisia vaikutuksia lääkärihelikopteripalveluun ja Suomen elinkeinorakenteeseen. Päätöksiä pitäisi hänen mukaansa pystyä perustelemaan avoimesti.
– Kilpailutuksen kiertämisellä päättäjät ottaisivat suuren oikeudellisen riskin, joka todennäköisesti johtaisi palvelun keskeytyksiin ja tulisi kalliiksi veronmaksajille. Valtionyhtiö Finnhemsillä on jo takanaan ainakin yksi hävitty kallis oikeudenkäynti, Pukkinen totesi.
Pukkinen ei halunnut perjantaina kommentoida tietoa SHT-kaupasta.
Lääkärihelikopteritoiminta Suomessa
Lääkärihelikopteritoimintaa hallinnoi Suomessa Finnhems Oy.
Sen omistivat aiemmin sairaanhoitopiirit, mutta omistus siirtyi viime maaliskuussa valtiolle Antti Rinteen (sd.) hallituksen linjauksen mukaisesti.
Päätöksen mukaan myös itse lentotoiminnasta vastaa jatkossa valtio.
Lentotoiminta on ostettu kahdelta yksityiseltä yhtiöltä (Babcock Scandinavian Air Ambulance ja Skärgårdshavets Helikoptertjänst SHT).
SHT:n omistus siirtyy nyt Finnhemsille, ja Babcockin sopimus päättyy vuoden 2022 helmikuussa.
Finnhemsillä on tukikohtia Vantaalla, Turussa, Tampereella, Kuopiossa, Oulussa ja Rovaniemellä.
Lähivuosina on tarkoitus rakentaa kaksi uutta tukikohtaa, Etelä-Pohjanmaalle ja Kaakkois-Suomeen.
Valtio rahoittaa toimintaa noin 30 miljoonalla eurolla vuosittain.
Hätäkeskuksen riskinarvion perusteella matkaan lähetettävien yksiköiden ensisijainen tehtävä on kuljettaa lääkäri mahdollisimman nopeasti potilaan luokse.