Mielipiteet
Lukijan mielipide: Yhtenäiskoulusta luopuminen vaarantaisi Kajaanin musiikkiluokkatoiminnan
Kajaanin kaupungin palveluverkkoselvityksen yhteydessä esitetään, että lasten ja nuorten määrän laskiessa Kajaanissa siirryttäisiin vuonna 2032 kahden yläkoulun malliin.
Keskuskoulu muutettaisiin tässä yhteydessä yhtenäiskoulusta pelkäksi alakouluksi.
Muutoksella olisi merkittäviä negatiivisia vaikutuksia Kajaanin aktiiviseen ja perinteikkääseen musiikkiluokkatoimintaan.
Kantava voima musiikkiluokkatoiminnassa on yhteisöllisyys ja vertaisoppiminen.
Musiikkiluokat ovat toimineet Kajaanissa 1960-luvun lopulta lähtien, ja viimeisen reilun 30 vuoden ajan kaikki musiikkiluokat 3-9 ovat toimineet samassa yhtenäiskoulussa eli Keskuskoulussa.
Musiikkiluokat järjestävät vuosittain kaksi upeaa, laadukasta konserttia, joissa sekä ala- että yläluokat laulavat yhteisessä kuorossa. Musiikkiluokkien orkesterissa soittaa oppilaita kaikilta musiikkiluokilta kolmosista yseihin.
Kantava voima musiikkiluokkatoiminnassa on yhteisöllisyys ja vertaisoppiminen, kun isot ja pienet musiikkiluokkalaiset harjoittelevat, oppivat, esiintyvät, auttavat ja tukevat toisiaan ja kokevat unohtumattomia musiikillisia elämyksiä vuodesta toiseen yhdessä.
Musiikkiluokkien opettajatiimi tekee jatkuvasti tiivistä yhteistyötä yli luokka-asterajojen ja tuntee kaikki musiikkiluokkien oppilaat.
Yhteisöllisyys ja mahdollisuus kulkea musiikkiluokkapolkua samassa koulussa peruskoulun loppuun asti on monelle oppilaalle merkittävä kannustin musiikkiluokalle pyrkimisessä.
Pelkona on, että monen oppilaan musiikkiluokkataival päättyisi yläkouluun siirtyessä.
Jos musiikkiluokat 3-6 ja 7-9 toimivat tulevaisuudessa eri kouluissa, tulee vaikutus musiikkiluokkatoimintaan olemaan valtava.
Ylä- ja alaluokkien yhteinen orkesteri, yhteiset kuoroharjoitukset ja yhteiset projektit muuttuvat mahdottomiksi järjestää.
Konsertti- ja esiintymistoiminnasta tulee nykyistä pienempää ja vaatimattomampaa.
Opettaja-, tila-, soitin- ja oppimateriaaliresurssit sekä musiikkiluokkien hallinto ja koordinointi joudutaan hajauttamaan kahteen kouluun, jonka seurauksena joko musiikkiluokkatoiminnan kustannukset kasvavat tai toiminta riittävien resurssien puutteessa kutistuu ja toiminnan laatu laskee.
Pelkona on, että monen oppilaan musiikkiluokkataival päättyisi yläkouluun siirtyessä ja musiikkiluokalle pyrkivien määrä jopa merkittävästi vähenisi.
Tällä olisi vaikutuksensa myös Kajaanin lukion musiikkilinjan ja Kainuun ammattiopiston konservatorion opiskelijamääriin.
Musiikkiluokat ovat rikkaus myös Kajaanin kaupungille vetovoimatekijänä.
Yhteistyö ja tiivis yhteishenki eri luokka-asteiden välillä, keskinäinen auttaminen ja tsemppaaminen ja toisiltaan oppiminen on yhtenäiskoulun musiikkiluokkalaisille suuri rikkaus.
Tuttu ja turvallinen ympäristö sekä tutut oppilaat ja opettajat mahdollistavat hienon musiikillisen kasvun ja kehittymisen.
Musiikkiluokat ovat rikkaus myös Kajaanin kaupungille vetovoimatekijänä ja upeilla esityksillään juhlissa ja tilaisuuksissa kaupungin edustajina.
Kirjoittaja on Keskuskoulun musiikkiluokkien vanhempainyhdistyksen Väinämöisen laulu ja soitto ry:n puheenjohtaja.