Auton öljyt on hyvä vaihtaa ennen kylmien säiden alkamista
Kunnossa oleva öljy on oleellista auton moottorin suorituskyvyn ja pitkäikäisyyden varmistamiseksi.
Talvella kylmä laittaa moottorin entistä kovemmalle koetukselle, mutta laadukas öljy tekee tarvittavan voitelun ja auttaa jopa kylmäkäynnistyksessä. Syksy onkin hyvää aikaa vaihtaa öljyt ja valmistaa auto ennen pakkasten saapumista.
Suomen talveen hyvä öljy
Suomen paukkupakkasissa sopiva öljy pelaa tärkeää roolia. Synteettinen ja mineraaliöljy eroavat merkittävästi toisistaan, ja valinta niiden välillä vaikuttaa moottorin toimintaan kylmillä keleillä. Synteettinen öljy tarjoaa paremman suorituskyvyn ja voitelun erityisesti alhaisissa lämpötiloissa, sillä se säilyttää viskositeettinsa eli juoksevuutensa paremmin kylmässä.
Kun pohtii, mitä öljyä autoon laittaa, viskositeetti on keskeinen ominaisuus. Viskositeetti kertoo, kuinka hyvin öljy virtaa kylmissä olosuhteissa. Omaan autoon sopiva viskositeettiluokka varmistaa, että moottori käynnistyy vaivatta pakkasella ja öljy kiertää tehokkaasti, eli valinnalla todella on suuri merkitys.
Omaan autoon oikean öljyn valinta on tärkeää, sillä väärän öljyn käyttö voi johtaa pahoihin moottorivauriohin. Väärä öljy voi johtaa moottorin ylikuumenemiseen ja sen komponenttien kulumiseen. Esimerkiksi männänrenkaiden, laakereiden tai kampiakselin vaihdot voivat johtaa satojen tai tuhansien eurojen korjauskuluihin. Jotta oikean öljyn valitseminen käy helpommin, voit hyödyntää nettipalveluja, kuten Trodoa, josta näet mitä öljyä autoon tulee laittaa. Voit esimerkiksi kirjoittaa vain oman rekisterinumerosi Trodon sivustolla, jonka jälkeen näet omaan autoosi sopivat öljyt eri valmistajilta.
Usein autoilijat huomioivat öljyn valinnassa myös auton iän. Uudet autot voivat hyötyä merkittävästi synteettisestä öljystä, kun taas moni valitsee vanhempaan automalliin mineraalisen öljyn. Mineraaliöljyt ovat tyypillisesti edullisempia, mikä usein painaa vaakakupissa varsinkin vanhempien autojen kohdalla.
Myös öljysuodatin olisi hyvä vaihtaa kerran vuodessa
Öljynvaihdon yhteydessä olisi hyvä vaihtaa myös öljynsuodatin. Suodatin kerää moottorissa syntyviä epäpuhtauksia, joten jos se tukkeutuu, öljyn kierto heikkenee. Jos taas öljyn kierto heikkenee, riski moottorivaurioille kasvaa. Moottoriongelmat taas voivat johtaa hyvin suuriin korjauskuluihin.
Öljynsuodatin tulisi vaihtaa jokaisen öljynvaihdon yhteydessä, yleensä noin 10 000–15 000 ajokilometrin välein. Öljyn ja suodattimen vaihdon voi tehdä myös itse, jos vain kiinnostusta löytyy ja perusvälineet ovat saatavilla. Itse tehtäessä homma vaatii oikeat työkalut, kuten öljynsuodattimen avaimen ja tunkin. Netissä esimerkiksi Trodo auttaa löytämään omaan autoon sopivan öljynsuodattimen.
Öljynsuodatin tulisi vaihtaa jokaisen öljynvaihdon yhteydessä, yleensä noin 10 000–15 000 ajokilometrin välein.
Öljynvaihto on väärä säästökohde
Öljynvaihto on yksi auton huoltotoimenpiteistä, jossa ei kannata säästää. Jos öljynvaihtoa lykkää liian pitkään, se voi johtaa vakaviin moottoriongelmiin, kuten osien kulumiseen. Nämä ongelmat voivat aiheuttaa kalliita korjauslaskuja, jotka olisivat olleet vältettävissä säännöllisellä huollolla.
Esimerkiksi öljynsuodatin maksaa usein vain noin 5–30 euroa, riippuen toki myös esimerkiksi automallista. Öljynvaihto korjaamolla maksaa puolestaan tyypillisesti noin 50–100 euroa, riippuen varsinkin paikkakunnasta ja korjaamosta. Pääkaupunkiseudulla erilaiset huollot ovat usein kalliimpia kuin pienemmissä kaupungeissa.
Vaikka öljyjä ei siis vaihtaisi edes itse, jää huollon kustannukset pieniksi. Tarjouslehdet voivat olla myös tapa löytää säästöjä auton huoltotöihin.
Joskus valmistajat esimerkiksi myyvät poistoeriä huomattavan edullisesti. Nykyisin myös jopa Black Friday -kampanjoista voi löytää öljyjä ja öljysuodattimia huomattavan edullisesti, jos vain auton huoltoa on mahdollista lykätä parhaiden tarjousten löytämiseksi. Öljynvaihdon viivyttely voi joka tapauksessa johtaa huomattavan suuriin laskuihin.