Paikallisuutiset

Kovat pakkaset aiheuttaneet ongelmia autoilijoille – näin varaudut kylmiin talvisäihin

Autoon kannattaa varata lämmintä vaatetta lyhyillekin matkoille, koska kovilla pakkasilla auto hyytyessään kylmenee erittäin nopeasti, sanoo Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen.

Suurin osa käynnistymisongelmista johtuu siitä, ettei akussa ole riittävästi virtaa. Kuva: Inka Hurskainen

Kovat pakkaset ovat aiheuttaneet autoilijoille ongelmia alkuviikosta. Autoliitto kertoo, että maanantaina liiton tiepalvelukeskukseen tuli noin tuhat puhelua, joista 600 johti avustamiseen paikan päällä. Määrä on nelinkertainen normaaliin verrattuna.

– Tänään olimme vastanneet aamukahdeksaan mennessä jo kahteensataan avunpyyntöön, kertoo Autoliiton hinausverkostosta vastaavan AL-palvelut Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Lehtinen tiedotteessa.

Autoliitto on varautunut koviin pakkasiin varaamalla ennalta kaiken mahdollisen työvoiman paikalle. Siitä huolimatta odotusajat ovat tavallista pidempiä, koska apua tarvitsevia on paljon.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen kertoo STT:lle, että todella kylmällä säällä liiton tiepalveluun tulevien avunpyyntöjen määrää kasvaa aina voimakkaasti.

Ongelmia on erityisesti eteläisessä Suomessa. Tolvasen mukaan pohjoisessa liikennemäärät ovat Etelä-Suomea pienempiä ja siellä ihmiset ovat tottuneet koviin pakkasiin ja osaavat siten varautua niihin.

– Talvikaudella noin puolet pakkasten aiheuttamista ongelmista liittyy auton käynnistämiseen eli siihen, ettei auto lähde käyntiin. Suurin osa ongelmista johtuu siitä, ettei akussa ole riittävästi virtaa, Tolvanen sanoo.

Tolvasen mukaan akkuongelmia aiheuttaa esimerkiksi se, jos ihmiset ajavat usein paljon lyhyitä matkoja. Tällöin akku ei ehdi kunnolla latautua.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Moottorin esilämmittäminen tärkeää

Tolvanen kertoo, miten autoilijan kannattaa varautua kylmiin talvisäihin. Ensinnäkin polttomoottoriauton moottori kannattaa mahdollisuuksien mukaan esilämmittää ennen käynnistämistä. Polttomoottoriautoissa toistuvat kylmäkäynnistykset kuluttavat moottoria.

– Kun öljy ei ole notkeaa eikä voitele polttomoottoriautoissa moottoria, metalli kalisee moottorissa metallia vasten.

Myös akku rasittuu kylmäkäynnistyksistä.

Polttomoottorin voi esilämmittää Tolvasen mukaan esimerkiksi verkkovirralla toimivalla lohkolämmittimellä tai polttoainekäyttöisellä esilämmittimellä, jolla myös sisätilat lämpenevät. Myös käynnistysakkuun on mahdollista hankkia lisälämmitin, joka pitää akun lämpimänä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Arktinen diesel mahdollisesti tarpeen

Bensiini- ja dieselkäyttöisten autojen talvikäytössä ei ole juuri eroja. Tolvanen muistuttaa, että dieselautoissa kannattaa käyttää todella kovilla pakkasilla niin sanottua arktista polttoainelaatua, koska se kestää pakkasta vielä talvilaatua paremmin. Talvilaadun pitäisi hänen mukaansa toimia noin 30 asteen pakkasiin asti.

Muuten dieselpolttoaine saattaa jähmettyä ja tukkia polttoainesuodattimet, mikä voi aiheuttaa kalliin remontin. Arktista dieseliä ei ole Tolvasen mukaan saatavilla kaikilla huoltoasemilla.

– Varsinkin pohjoiseen menossa olevien kannattaa katsoa etukäteen huoltoasema, josta saa arktista laatua, Tolvanen sanoo.

Myös jäähdytys- ja lasinpesunesteet kannattaa tarkistaa. Jos lasinpesuneste on liian laimeaa, se saattaa jäätyä. Täysi säiliö saattaa rikkoutua jäätyessä.

Tolvanen muistuttaa, että auton etuosaan, ilmanottosäleikön eteen on mahdollista asentaa keulamaski. Se suojaa moottoria ja akkuja kylmältä ilmalta. Renkaiden paineet kannattaa tarkistaa, koska kylmä ilma pienentää painetta.

Lämmintä vaatetta autoon

Sähköautot ovat Tolvasen mukaan yleisesti hyviä talviautoja, mutta pariin asiaan kannattaa kiinnittää huomiota. Sähköauton toimintamatka on kylmällä säällä lyhyempi kuin lämpimällä. Kantama voi pienentyä jopa puolella.

Sähköautoilijan on hyvä varautua siihen, että kovilla pakkasilla ajoakun latautuminen kestää tavallista pidempään. Tolvanen sanoo, että ennen lataamista akun lisälämmitin kannattaa laittaa päälle. Jossain malleissa lisälämmitin kytkeytyy automaattisesti päälle, jos auton navigaattoriin on määrittänyt suunnitellun latauspaikan.

Tolvanen korostaa, että näin kovilla pakkasilla autoon tulee ottaa lämmintä vaatetta matkan keskeytymisen varalta. Näin kannattaa toimia, vaikka ajomatka olisi hyvin lyhyt, koska kovilla pakkasilla auto kylmenee erittäin nopeasti.

– Autoilijan kannattaa varautua siihen, että joutuu olemaan tunnin ulkona ja miettiä, minkälaisessa vaatetuksessa pärjää.

Hän muistuttaa, että kylmillä talvisäillä avun saapuminen voi kestää, koska apua tarvitsevia on usein paljon.

Lisää aiheesta

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä