Mielipiteet
Lukijan mielipide: Tiestön korjausvelkapaketti vakinaistettava 300 miljoonaan euroon
Hallitus on päättänyt vaalikaudelle 2023–2027 väylien reilun puolen miljardin korjausvelkapaketista. Se on tärkeä osa investointipakettia, mutta tiestön parantaminen ei saa jäädä tähän.
Esitämme, että hallitus kehysriihessään huhtikuun puolivälissä vakinaistaisi korjausvelkaohjelman vuotuiseksi ja rahoitusta osoitettaisiin 300 miljoonaa euroa vuosittain.
Väylävirasto on vahvistanut, että tänä vuonna päällystetään 4 000 kilometriä. Viime vuonna jäätiin alle 1 700 kilometriin. 4000 km päällystäminen mahdollistui sillä, että hallituskaudelle on osoitettu korjausvelan purkuun 520 miljoonaa euroa, josta vuonna 2024 saadaan käyttöön 250 miljoonaa euroa.
Liikennejärjestelmäsuunnitelman parlamentaarinen päivitystyö on käynnissä ja hallitus käsittelee sen vuosien 2024–2025 vaihteessa, minkä jälkeen se etenee eduskunnan käsittelyyn.
Suunnitelman valmistelutyössä määritetään, miten teistä pidetään huolta ja miten niitä kehitetään. Korostamme, että tavaraliikenteen on oltava Liikenne 12-suunnitelman kärjessä.
Myös alempiarvoisten teiden ylläpito on huomioitava, koska siellä liikkuu säännöllisesti merkittävässä määrin maa- ja metsätalouden sekä elintarvike- ja jätealan kuljetuksia.
Kumipyörillä liikkuu 90 prosenttia tavaroista.
Kehittämisrahasta 45 prosenttia kohdistuu tieverkolle ja 51 prosenttia raiteille. SKAL on jo aiemmin esittänyt, että tiestölle on varattava 55 prosentin osuus.
Yritysten ja elinkeinoelämän näkökulmasta on perusteltua, että tiestö on painopisteenä. Kumipyörillä liikkuu 90 prosenttia tavaroista.
Hyväkuntoinen tie vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä, ja siksi tiestön kehittäminen on myös ympäristöteko.
Myös liikenneturvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden merkitystä tulee korostaa jo liikennejärjestelmäsuunnitelmassa. On tärkeää, että turvallisuus huomioidaan kaikissa tiestön kehittämistoimissa ja uusissa tiehankkeissa.
Esimerkiksi ohituskaistojen ja keskikaiteiden avulla lisätään sujuvuutta sekä estetään kohtaamisonnettomuuksien syntyminen.
Kirjoittajat ovat kuljetusyrittäjiä, jotka muodostavat Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n työvaliokunnan.