Kotimaa
Ministeri Lintilä Neste-uutisesta: Jokainen näistä on liikaa – Naantalin jalostamon sulkeminen ei uhkaa huoltovarmuutta
Nesteen kaksi jalostamoa ovat toimineen käytännössä yhtenä, joten bensiinin ja dieselin jalostus ei Suomessa vähene. Bitumi on ainoa tuote, jonka tuotanto loppunee kokonaan.
Nesteen maanantainen uutispommi Naantalin öljynjalostamon sulkemisesta on Suomessa pääosin työllisyys- ja talouskysymys, sillä esimerkiksi huoltovarmuus ei ole uhattuna.
Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) sanoo, että sinänsä uutinen oli odotettu, sillä taustalla on globaali markkinoiden muutos.
– Valitettavasti tämä on ikävien uutisten jatkumoa, jota nyt on ollut, hän kommentoi Lännen Medialle.
– Mutta jokainen näistä on liikaa. Alueellisesti tämä on erittäin iso menetys.
HVK ja Neste: Huoltovarmuus ei vaarannu
Huoltovarmuuskeskuksen (HVK) mukaan mukaan asia on analysoitava huoltovarmuuden näkökulmasta vielä huolellisesti, mutta merkittäviä vaikutuksia sillä ei vaikuta olevan.
– Huoltovarmuuskeskuksen alustavan käsityksen mukaan yhtiön ilmoittamat muutokset eivät toisi muutoksia yhtiön kykyyn hoitaa energiahuoltovarmuuteen liittyviä velvoitteitaan ja sitoumuksiaan, HVK:sta todetaan.
Samaa viestiä toi Nesteen henkilöstö-, turvallisuus- ja hankintajohtaja Hannele Jakosuo-Jansson .
– Suunnitelluilla muutoksilla ei ole vaikutusta polttoaineen huoltovarmuuteen, hän sanoi yhtiön mediatilaisuudessa.
Naantalissa on lupa syksyyn 2022
Nesteellä on Suomessa kaksi öljynjalostamoa, Naantalissa ja Porvoossa. Yhtiö suunnittelee lopettavansa tuotannollisen toiminnan Naantalin jalostamollaan kokonaan.
Aikataulua ei kerrota, mutta jalostamolla on käyttölupa syksyyn 2022 saakka.
– Naantalin jalostamo ei ole toiminut itsenäisenä jalostamona, vaan sen rooli on ollut syöttää syöttöainetta Porvoon jalostamolle, Jakosuo-Jansson selvittää.
Tästä huolimatta alasajo vähentäisi merkittävästi esimerkiksi bensiinin ja dieselin tuotantoa Suomessa, ei kuitenkaan suorassa suhteessa kaikkeen lopetusuhan alla olevaan tuotantoon.
Naantalissa tuotantomäärä on ollut noin kaksi ja puoli miljoonaa tonnia vuodessa. Puolet tästä on ollut syöttöainetta Porvooseen, loput erikoistuotteita kuten vähärikkistä laivapolttoainetta ja bitumia.
Bitumin tuotanto loppuu kokonaan, laivapolttoaineen ehkä kasvaa
Bitumin tuotanto loppuu sen sijaan Naantalin jalostamon mukana Suomessa kokonaan.
Maan suurin bitumin toimittaja Nynas Oy ei halunnut maanantaina kommentoida, miten tämä vaikuttaa bitumin ja sen kautta tienrakennuksen hintaan.
Osa erikoistuotteiden tuotannosta siirretään sen sijaan Porvooseen.
– Bitumi ja laivapolttoaine pystytään tekemään pitkälti samasta jakeesta, kertoo Öljytuotteet-liiketoimintayksikön johtaja Marko Pekkola .
Vaikka pandemia on hiljentänyt laivaliikennettä, niin kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n linjaukset takaavat Pekkolan mukaan vähärikkisen polttoaineen kysynnän.
– Uskomme, että sen tuotantomäärät voisivat jopa kasvaa.
Pandemialla on osuutensa tässäkin
Neste perustelee muutoksia globaalilla öljymarkkinoiden muutoksella, johon liittyvät niin öljyn kysynnän kuin hinnankin lasku, joita koronapandemia on kiihdyttänyt.
Samaan aikaan ilmastokriisi lisää uusiutuvien polttoaineiden kysyntää.
– Naantalin jalostamon lähiaikoina edessä olevat käyttö- ja kunnossapitoinvestoinnit eivät tässä markkinatilanteessa olisi järkeviä ja kestäviä, Pekkola sanoo.
Energiateollisuus: Shokkipäätös, mutta ymmärrettävä
Energiateollisuuden Leskelä kuvaa maanantain uutista "yleisesti ottaen shokiksi, vaikka Naantalin jalostamon kohtaloa on spekuloitu pitkään.
– Erityisesti nyt tämä on kova isku niin Suomelle kuin erityisesti Turun alueelle.
Yhtiön perustelun Leskelä sen sijaan ymmärtää hyvin. Polttoainemarkkinoiden murros kohti uusiutuvia on tosiasia.
– Yhtiö on ottanut näkemystä siitä, että on tapahtunut pysyvä porrasmainen muutos, josta (fossiilisten öljytuotteiden) kysyntä ei palaudu aiemmalle kehitysuralleen.
Naantalin öljynjalostamon käyttölupa on voimassa syksyyn 2022. Työvoiman arvioitu vähentämistarve on koko maassa noin 470, ja valtaosa tästä kohdistuu juuri Naantaliin.
Päivitety klo 12.35: Lisätty Energiateollisuus ry.:n kommentit
Päivitetty klo 14:23: Lisätty ministeri Lintilän kommentit.
Päivitetty klo 16.00: Korjattu tieto bensiinin ja dieselin sekä laivapolttoaineen tuotantomääristä.