Uusi huijaustyyppi rantautunut Suomeen – ”Tilanne on usein painostava”

Huijarit kehittävät jatkuvasti uusia, entistä uskottavampia huijauskeinoja. Yksi näistä on niin kutsuttu hybridihuijaus, joka on ollut yleinen Ruotsissa, ja sitä havaitaan entistä enemmän myös Suomessa.

Tärkeä suojautumiskeino huijauksia vastaan on pysyä rauhallisena ja pysähtyä miettimään, mitä on tekemässä. Kuva: Marko Geber

Hybridihuijauksessa huijarit hyödyntävät tekstiviestejä ja puhelinsoittoja. Se alkaa usein viranomaisen tai tunnetun yrityksen nimissä lähetetystä tekstiviestistä. Viestissä saatetaan väittää, että asiakkaan palveluita on käyttänyt ulkopuolinen henkilö, asiakas on tehnyt lainahakemuksen tai jättänyt laskun maksamatta. Viestissä on linkki tai puhelinnumero tai siinä kerrotaan, että uhrille soitetaan pian.

”Viestillä halutaan saada vastaanottaja reagoimaan johonkin, mitä hän ei ole tehnyt. Huijarit toivovat, että uhri klikkaa linkkiä, soittaa numeroon tai vastaa pian saapuvaan puheluun”, Nordean petosviestinnän asiantuntija Annukka Multanen sanoo.

”Valitettavasti huijarit ovat hyvin uskottavia ja he kuulostavat luotettavilta.”

Puheluun voi osallistua useita ihmisiä, ja siinä uskotellaan uhrille, että hän puhuu esimerkiksi pankin tai viranomaisen kanssa. Huijari voi väittää, että uhrin laitteella on virus, laite on joutunut palvelunestohyökkäyksen kohteeksi tai uhrin tilille on päässyt ulkopuolinen henkilö.

Nordean petosviestinnän asiantuntijan Annukka Multasen mukaan käyttäjän manipulointi, pelottelu ja painostaminen ovat huijareiden tärkeimpiä työkaluja.

Uhria kehotetaan siirtämään rahansa ”turvaan” erilliselle tilille estääkseen vahingot. Joissain tapauksissa lähetetään linkki sovelluskaupan ulkopuoliseen haittaohjelmaan, joka uhrin tulisi ladata laitteelleen. Huijareiden tavoitteena on, että uhri käyttäisi pankkitunnuksiaan tai siirtäisi itse varojaan ajatellessaan, että toimii viranomaisen ohjeistuksen mukaan.

”Valitettavasti huijarit ovat hyvin uskottavia ja he kuulostavat luotettavilta. Riski joutua huijatuksi kasvaa, mitä pidempään puhelu kestää”, Multanen sanoo.

Tarkista puhelinnumero ja uskalla katkaista puhelu

Käyttäjän manipulointi, pelottelu ja painostaminen ovat huijareiden tärkeimpiä työkaluja. Sen vuoksi onkin tärkeää suhtautua varauksella yllättäviin viesteihin tai puheluihin, joissa kehotetaan nopeisiin toimenpiteisiin. Tällöin kannatta etsiä toimijan yhteystiedot heidän verkkosivuiltaan ja olla itse yhteydessä heidän asiakaspalveluunsa tai kirjautua yrityksen palveluun suoraan sen verkkosivujen kautta klikkaamatta viestissä olevaa linkkiä.

Tilanne on usein painostava, sillä huijarit pyrkivät luomaan uhrille kiireen tunteen. Rauhallisena pysyminen on tärkeä suojautumiskeino, ja maltti on valttia. Muutama helposti muistettava vinkki auttaa sinua suojautumaan erilaisilta huijauksilta.

Viisi vinkkiä huijauksilta suojautumiseen

  1. Pankki tai viranomainen ei koskaan pyydä sinua kertomaan pankkitunnuksiasi tai tekemään tilisiirtoja.
  2. Jos epäilyksesi heräävät, katkaise puhelu ja ole itse yhteydessä toimijan asiakaspalveluun. Tarkista yhteystiedot yrityksen verkkosivuilta.
  3. Lataa sovelluksia ainoastaan laitteen omasta sovelluskaupasta.
  4. Älä käytä pankkitunnuksiasi tai anna korttitietojasi sivulla, jolle olet päätynyt linkin kautta.
  5. Mikäli sinua kehotetaan toimimaan nopeasti, pysy rauhallisena ja tarkista yhteydenoton aitous.

Katso lisää Nordea asiantuntijoiden vinkkejä huijauksilta suojautumiseen: nordea.fi/turvallisuus