Paikallisuutiset

Yhdessä: MLL:n lukumummi ja -vaaritoiminnalla tuetaan lasten lukusujuvuutta ja annetaan hetki aikuisen jakamatonta huomiota

Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) Kainuun piiri aloitti suuren suosion saavuttaneen lukumummi ja -vaaritoiminnan keväällä 2017 Kajaanissa Lohtajan koululla.

Tuolloin neljä innokasta lukumummia pääsi koululle lukemaan lasten kanssa. Sittemmin – ennen korona-aikaa - lukumummeja ja -vaareja oli parhaimmillaan toiminnassa mukana jopa 40. Korona-ajan vaikutuksesta toiminnassa mukana olevien mummien ja vaarien määrä on laskenut. Vuonna 2023 toiminnassa oli mukana 25 lukumummia ja -vaaria.

Lukumummi ja -vaari -toiminnassa vapaaehtoiset lukevat yhdessä 2.–6. -luokkalaisten lasten kanssa koulupäivän aikana kahden kesken opettajan valitsemien lasten kanssa, jotka tarvitsevat tukea lukusujuvuuteensa. Lukumummien ja -vaarien tärkein tehtävä on innostaa lapsia lukemisen pariin. Lukutuokioilla käytetään erilaisia lukutekniikoita, jotka vahvistavat lasten lukutaitoa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Irma Reima toimii MLL:n Kainuun piirin vapaaehtoisena lukumummina Kätönlahden koululla. - Lukutuokioilla lapset saavat omia minut itselleen. Joillekin lapsille lukemista tärkeämpää on, että joku aikuinen vain on hänen kanssaan siinä hetkellä, Reima kertoo kokemuksistaan lukutuokioiden laajoista vaikutuksista. Kuva: Sari Liuski-Ursin

Suomessa lapset oppivat lukemaan tarkasti, mutta osa jää kuitenkin hitaiksi lukijoiksi. Sujuva lukeminen on tarkkaa, ilmeikästä, nopeaa ja automaattista. Epäsujuva lukeminen taas on hidasta, takeltelevaa tai arvailevaa. Epäsujuva lukeminen johtaa helposti luetunymmärtämisen vaikeuksiin, ja oppiaineiden opiskelu käy työlääksi, mikä taas voi johtaa motivaatio- ja itsetunto-ongelmiin. Haasteita opiskeluun voi tuottaa lukusujuvuuden lisäksi myös riittämätön sanastonhallinta, etenkin muulla kuin omalla äidinkielellä opiskeleville.

Lukemissujuvuutta voi harjoittaa monin eri keinoin, mutta tärkeintä on lukea paljon. Sanavarasto laajenee keskustelemalla ja lukemalla. Lukumummien ja -vaarien kanssa lukiessa lapsi saa sekä harjoitusta että mallin sujuvasta lukemisesta sekä välitöntä palautetta ja mahdollisuuden keskustella luetusta. Lukumummi ja -vaaritoiminta perustuu tutkittuihin yhdessä lukemisen tapoihin ja sanaston oppimista tukeviin sananselitystekniikoihin. Toimintaa ovat kehittäneet ja toteuttaneet yhteistyössä MLL:n piirit ympäri Suomen sekä Niilo Mäki Instituutti.

Irma Reima aloitti vapaaehtoisena lukumummina toimimisen syksyllä 2023. Hän käy maanantaisin Kätönlahden koululla, joka on hänen lähikoulunsa.

– Vuosia sitten näin lehtijutun lukumummi ja -vaaritoiminnasta ja ajattelin, että sitten kun jään eläkkeelle tuohon toimintaan haluan sitoutua, Reima kertoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hän osallistui syksyllä MLL:n Kainuun piirin lukumummi ja -vaaritoiminnan peruskoulutukseen, joka oli suunnattu kaikille toiminnasta kiinnostuneille uusille vapaaehtoisille. Koulutuksesta Reima sai perehdytyksen vapaaehtoisena toimimiseen ja lasten kohtaamiseen ja kuulemiseen.

Lisäksi koulutuksesta sai tietoa lukumummina tai -vaarina toimimisesta ja lukutuokioiden toteutuksesta koululla. Koulutuksessa Reima sai toivoa itselleen parhaiten sopivaa koulua ja aikataulua lukutuokioille.

Reiman kanssa lukutuokioilla käy poikkeuksellisesti ensimmäisen luokan oppilaita. Eräs tyttö olikin kertonut, että ”minä opin eka kirjoittamaan ja sitten piti opetella lukemaan, että tiesin mitä kirjoitin”. Hän oli yksi niistä monista ekaluokkalaisista, jotka olivat oppineet lukutaidon jo ennen kouluun tuloaan.

– Toiset ekaluokkalaiset lukevat jo tosi hyvin ja suurin osa tulee oikein mielellään lukutuokiolle ja ovat tosi motivoituneita, Reima kertoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hän kyselee myös jokaisen lapsen lukukokemuksista ja kuulumisiakin vaihdetaan joka kerta.

– Jos jollakin kerralla lukeminen ei lasta niinkään innosta, voidaan keskustella enemmän kirjan aiheista ja lapsen niihin liittyvistä kokemuksista, Reima kertoo siitä, miten lukutuokioilla toimitaan lapsen tahtisesti. Joskus aikuisen jakamaton huomio ja läsnäolo onkin lukusujuvuuden tukemista tärkeämpää.

Lapset ovat Reiman mielestä parasta koko lukumummi ja -vaaritoiminnassa.

– Lapset ovat niin suoria ja vilpittömiä, Reima hymyilee. Lapset kertovat hänelle elämänsä tärkeistä asioista; perheestä, lemmikeistä ja harrastuksista.

– Itselle tämä on tosi antoisaa. Minulla ei ole omia lapsenlapsia, niin on tosi hauska seurata lasten nykyajan maailmaa, Reima kertoo.

MLL:n Kainuun piiri järjestää tänä keväänä vielä yhden peruskoulutuksen uusille lukumummi ja -vaaritoiminnasta kiinnostuneille. Koulutus järjestetään Kajaanissa maanantaina 8.4.2024 kello 11–13.30. Koulutukseen voi osallistua myös muilta paikkakunnilta etäyhteydellä. Tarvittaessa koulutus järjestetään myös muualla Kainuussa. Ilmoittautumiset ja tiedustelut: sari.liuski-ursin@mll.fi, p. 050 594 8488.

Yhdessä-palsta on tuotettu 4H Kainuun, Kainuun Liikunnan, MLL:n ja Kainuun Sanomien yhteistyönä. Palstalla kerrotaan alueellisesta järjestötyöstä ja sen yhteiskunnallisesta merkityksestä

Linkki valtakunnallisille lukumummi ja -vaaritoiminnan sivuille:

https://lukumummitjavaarit.fi/

Linkki MLL:n Kainuun piirin lukumummi ja -vaaritoiminnan sivuille:

https://kainuunpiiri.mll.fi/perheille/tukihenkilotoiminta/mummi-ja-vaari-toiminta/lukumummi-ja-vaaritoiminta/

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä